Maandag 20/1 zijn we met de klas naar isvag geweest.
Isvag is een bedrijf waar ze restafval verbranden. De afkorting isvag staat voor Internationaal slib- en vuilverwijdering van Antwerpse gemeentes.
Eerst komt de volle vrachtwagen aan bij de weegbrug. Het wegen gebeurt opnieuw waneer de lege vrachtwagen buiten rijd. Zo weten ze het gewicht van het afval dat is binnengebracht.
De vrachtwagen storten hun lading in de bunker.
Dan word het grof vuil in de rotorschaar (een soort enorme koffiemolen gedaan) en in kleine stukjes gemalen.
Daarna wordt het afval met de grijpkranen goed door elkaar gemengd, zodat het makkelijk brandbare en het moeilijk brandbare goed door elkaar zitten. De gijpkranen worden via de controlekamer bediend er kan zo een 2,5 ton mee opgetild worden en in via de trechter in de ovens gebracht worden.
Daarna wordt het afval met de grijpkranen goed door elkaar gemengd, zodat het makkelijk brandbare en het moeilijk brandbare goed door elkaar zitten. De gijpkranen worden via de controlekamer bediend er kan zo een 2,5 ton mee opgetild worden en in via de trechter in de ovens gebracht worden.
Dan word het afval in een over va circa 950° ongeveer 3 kwartier opgebrand. hierbij word geen enkele brandstof toegevoegd want restaval is een brandstof op zichzelf.
Het zijn 2 identieke ovens waar telkens 9 ton afval per uur in kan verwerkt worden 24 u per dag het hele jaar door. zo word er jaarlijks 135.000 ton afal verwerkt.
Na de verbranding is er enkel nog as. de as gaat via triltafels naar een aparte opslagbunker.
Een grote ronddraaiende bandmagneet haalt er nog alle ijzer uit. Dit word gerecycleerd in de staalindustrie. Wat overblijft, wordt afgevoerd en nuttig gebruikt al funderingsmateriaal in de wegenbouw.
De eerste stap van het zuivering's proces: elektrofilter.Het zijn de grote blinkende dozen die naast de schouw zijn opgesteld.in de filter worden 99% van alle stofdeeltjes uit de afkoelende rookgassen gevangen. Wat overblijft is vlieggas dat via een afgesloten transportsysteem afgevoerd wordt naar een opslagsilo.
Tweede stap: halfnatte wassing in een grote reactietank wordt kalkmelk vernevend waardoor de rookgassen worden afgekoeld tot 170° en de schadelijke stoffen verwijdert worden.
Derde stap: mouwfilters. Het zijn kunststofmouwen met samen een opervlakte van een voetbalveld.
De rookgassen worden onderaan in de filter ingevoerd en verlaten de mouwfilter langs de bovenzijde gezuiverd van dioxides, furanen en zware metalen.
De vierde en laatste stap: natte wassing. In gigantische wastorens overvloedig besproeit met water.
Hierdoor koelen ze af tot 65° en worden ze extra gezuiverd om zo proper genoeg de fabriek te verlaten.
Hierdoor koelen ze af tot 65° en worden ze extra gezuiverd om zo proper genoeg de fabriek te verlaten.
Zo dat was het over isvag, als jullie nog meer willen te weten komen ga dan zeker ook is een kijkje nemen op de website van isvag www.isvag.be
groetjes Robben, Clara, Kiara, Lauren en Tobias
Geen opmerkingen:
Een reactie posten